Inspiratie & Recepten

Yoghurt of Kwark; welke scoort best?

yoghurt of kwark

Kwark klinkt zo jaren ’70, toch?

In een tijd waarin het enthousiasme voor zuivelproducten super hoog is, maakt kwark een comeback. het blijkbaar een comeback. De laatste tijd zie je het vaker en vaker verschijnen. Diëtisten moedigen het aan om aan je dieet toe te voegen. Maar wat is nu het beste? Yoghurt of Kwark?

We vergelijken de twee eiwitrijke ontbijtproducten (of snacks) om te zien welke er als beste uitkomt.

Yoghurt of Kwart: voedingsstoffen

Om te zien hoe ze zich opstapelen, laten we eens een enkele portie Maple Hill Organic Greek Yogurt vergelijken met Good Culture’s Organic Cottage Cheese Whole Milk Classic. Dit zijn beide varianten van volle melk (we hebben Team Full-Fat Dairy), maar de meeste bedrijven verkopen ook vetarme en vetvrije varianten.

In dit geval klokt een portie Griekse yoghurt van 2/3 kopjes in op 15 gram eiwit in 160 calorieën, met 5 gram suiker. De portie kwark van 1 kopje bevat 19 gram eiwit in 140 calorieën en slechts 3 gram suiker.

Beide hebben indrukwekkende cijfers waardoor ze een uitstekende keuze zijn voor een caloriearm, eiwitrijk en suiker arm ontbijt of tussendoortje. Kwark heeft wel een klein voordeel in termen van iets minder suiker terwijl de yoghurt iets meer eiwit per kopje heeft (22 gram voor de yoghurt en 19 gram voor de kwark. Ja, we moesten hier even rekenen om er zeker van te zijn dat we dezelfde portie vergelijken). Bonus: beide zijn ook geweldige bronnen van calcium. Vermeldenswaardig: kwark heeft meer dan drie keer meer natrium (460 milligram per kopje) dan de Griekse yoghurt (135 mg per kopje), dus als je op je zoutinname let, kies dan voor de yoghurt.

Hier vind je enkele Yoghurt gerechten.

Yogurt Bowl Recipes

De bottom line

Als het gaat om voedingsvoordelen, bieden deze zuivelgerechten een vrij vergelijkbare ervaring. Het enige gebied waarin ze echter in verschillen (buiten het natriumgehalte)? Smaak en textuur!

Griekse yoghurt is romig en verfrissend scherp. Cottage cheese is grof en veel milder van smaak. Je kunt dus het beste kiezen voor wat je het lekkerst vindt. Op deze manier heb je meer kans om het ook echt te eten als je een gezonde eiwit boost nodig hebt.

Elien heeft bijvoorbeeld tal van Kwark en Yoghurt gerechten. Zeker de moeite om het eens uit te checken!

Onthoud: kies merken die biologische melk van gras gevoerde koeien gebruiken wanneer dat kan. Gearomatiseerde variëteiten hebben de neiging om de suiker exponentieel te verhogen. Voeg in plaats daarvan je eigen verse bessen, noten en zaden toe.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Misschien vind je deze ook leuk

Josephine en Charlotte Clarys

Arthur & The Sisters

the sisters

Leuk dat je hier bent! We hopen dat je wat inspiratie kan halen uit onze recepten of nieuwtjes. Heb je zelf een leuk recept? Laat het ons zeker weten!

Josephine & Charlotte

Onze favorieten
Pluk de dag
Ontbijt